ANA SAYFA                    

 

erolkarasiteleri

HAC VE UMRE HAKKINDA MERAK ETTİKLERİNİZ

Hac ve Kadın
HACCA GİDECEK KADINLARA TAVSİYELER

Hac ve umrenin yerine getirilişi açısından kadınlarla erkekler arasında bir fark yoktur. Ancak, kadınlar için erkeklerde olduğu gibi özel bir ihram kıyafeti söz konusu değildir. Elbise, başörtüsü, çorap, ayakkabı gibi her zaman giydikleri kıyafetlerini giyerler.

Yalnızca yüzlerini örtmezler. Bir de erkeklerin yaptığı gibi telbiye, tekbir, tehlil, salâvat okurken ve dua ederken seslerini yükseltmezler. Tavafta hızlı ve çalımlı yürüyerek "Remel", Sa’y da da yeşil direkler arasında koşar adımlarla yürüyerek "Hervele" yapmazlar. İzdiham olan yerlerde mümkün olduğu kadar erkeklerin arasına girmemeye özen gösterirler. Özellikle namaz kılarken, erkek safları arasında kalmayıp kadınlara ait yerlerde namaz kılarlar. Adetliyken ihrama giren veya ihrama girdikten sonra adet görmeye başlayan kadınlar, tavafın dışında haccın bütün menasikini yerine getirebilirler. Harem-i Şerif’e giremezler. Adetliyken ihrama giren ve ihrama girdikten sonra adetleri bitmeden Arafat’a çıkmak durumunda kalan hanımlar daha baştan ihrama girerken İfrad haccına niyet etmelidirler.

Kadınların en önemli sorunu hac ile ilgili bilgilerinin yetersiz olması. Erkekler hacdan önce değişik yerlerde hac eğitimi alıyor. Seminerlere gidiyor. Camilerde, cumalarda kendi aralarında konuşuyor. Gidenden gelenden bir şeyler duyuyorlar. Bayanlar seminerlere pek katılmıyor. Kitap okumuyor. Haccını doğru yapması tamamen başındaki rehbere bağlı. Birkaç kere gittiği halde haccını bilinçli yapmayanlar var. Mesela tavafın ne demek olduğunu bile bilmeyen kadınlar var. İhrama girmeyi bilmiyorlar. İlk tavafını din görevlisi yaptırıyor, ihrama hep birlikte niyet ettiriliyorlar. Bütün hacılara ihram ve niyet öğretiliyor. Âdet döneminde olduğu için ihrama niyet etmeden Mekke’ye gelen kadınlar oluyor. Bu durumun ihrama girmeye engel olmadığı bilinmiyor.

Hac sırasında âdet dönemi başlayan kadınlar ne yapmalı?

Kadınlar bu dönemde iken ihrama niyet edebilir, Arafat’ta vakfeye durabilir, şeytan taşlayabilir. Tavaf yapıp yapmayacağı tartışmalı bir konu. Klasik fıkha göre tavaf yapamazlar; ama bugün itibarıyla bazı alimlerimiz tavaf da yapılabileceğini ifade ediyor. Âdet günleri ziyaret tavafına denk gelen hanımlar, farz olan ziyaret tavafını yapabilmek için bekliyor. Kafilesi dönene kadar ziyaret tavafı yapamazsa bir sonraki kafileye kalabiliyor. Diyanet yetkilileri bu konuda kolaylık sağlıyor. Çünkü farz olan ziyaret tavafının zamanı yok. Sonra da yapsa hacı olmuş sayılır. Veya âdetli iken bu tavafı yaparsa kefaret olarak bir kurban keser. Yine ibadetini tamamlamış olur. Âdetli iken farz olan ziyaret tavafından başka tavaf yapmak için hareme giremez.

Daha önceden, tavaflarını rahat yapmak ve kafilesiyle dönmek isteyen hanımların âdet geciktirici ilaçları doktor kontrolünde kullanabilecekleri söyleniyordu. Ama zaman içinde bu ilaçların başka sıkıntıları ortaya çıkardığı görüldü. İlacı düzenli alamamaktan kaynaklanan veya ilaç kullandığı halde oradaki mevsimin etkisiyle düzensizlik yaşanabiliyor. Normalinden daha uzun sürebiliyor. Bu durumlar hacıyı daha çok rahatsız ediyor. Onun için ilaç kullanmamalarını, normal durumu geçirdikten sonra tavaf yapmalarını öneriyoruz. Zaten tüm kadınların bu dönemi ziyaret tavafına denk gelmiyor. Ama isteyene yine doktor kontrolünde kullanabileceğini söylüyoruz.

Kadına Ait Durumlar:

Kadına ait on iki durum vardır ve şunlardır:

1.      Zağferan ve yalancı safran ile boyanmış olmamak şartı ile ihramlı iken dikişli elbise giyebilir.

2.      Ayakkabı (Hanefi mezhebine göre ayakkabı ve eldiven) giyebilir.

3.      Başını örtmesi gereklidir.

4.      Telbiye getirirken sesini yükseltmez.

5.      Tavaf anında remel yapmaz.

6.      Sa’y yaparken iki yeşil direk arasında ızdıba yapmaz ve koşmaz.

7.      Saçlarını tıraş etmeyip sadece kısaltır.

8.      Erkekler olduğunda Hacer-i Esved’i öpmeyip sadece uzaktan eli ile selamlar.

9.      Hayızlı ise veda tavafını yapmadığında ceza gerekmez.

10. Hayız veya nifas sebebi ile Kurban bayramı günlerinde ziyaret tavafını tehir ederse ceza gerekmez.

11. Tavafı, Harem’in üst katlarından veya en kenar bölgesinden yapar.

12. Rahmet dağının yakınında durmaz. Bu son iki madde erkeklere karışmasını önlemek içindir.

Hayızlı ve Nifaslı Kadının Haccı:

Öncelikle adet geciktirici ilaçları almanız tavsiye olunur. Menopoz durumunda yaşayanlar için fazlaca önemli olmayan bu durum bilhassa genç bayanlar için sıkıntılı günler geçirmelerine neden olmaktadır. Böyle bir sıkıntı ile günlerini geçirmek istemeyenler Arabistan'a gitmeden önce bir kadın doğum uzmanına müracaat ederek adet geciktirici ilaçlar alarak, bu sorunlarından büyük bir ihtimalle kurtulmaktadırlar.

Ayrıca Mekke ve Medine'de ki Türk hastane ve sağlık ocaklarında doktorlar bu konuda hanım hacılara yardımcı olmaktadırlar.

Eğer bu durumdan kurtulamayacaksa aşağıdaki kurallara harfiyen riayet etmelidirler.

1.      Kadın ihramlı iken hayız veya nifas olursa tavaf ve sa’y dışındaki hac ibadetlerini eda eder. Eğer Arafat’ta vakfe yapmış ise kudüm tavafı düşer. Böylece temizleninceye kadar bekler ve temizlendikten sonra ifada ve veda tavafını yapar, eğer iftad haccı yapıyorsa hac sa’yini de eda eder. Fakat temettu veya kıran haccına niyet etmişse ifrad haccının fiillerini yerine getirir. Arafat’ta vakfeden önce temizlenmez ise temettu ve kıran haccı düşer. Fakat Arafat’ta vakfeden önce temizlenirse kıran ve temettu haccına devam eder.

Temiz olarak Arafat’ta vakfe yaparsa ifada tavafını temizlendikten sonraya bırakmaması için hayız olmadan önce ifada tavafını yapması gerekir.

İfada tavafını eda ettikten sonra hayız olup temizlenmeden önce Mekke’den ayrılırsa veda tavafı düşer.

BAYAN HACILAR PANTOLON GİYMEK ZORUNDA DEĞİLLER

Diyanetin hacılara verdiği kumaşların paketleri üzerinde bulunan elbise örnekleri sizleri yanıltmasın. Rahat edeceğiniz şekilde istediğiniz elbise ile hacca veya umreye gidebilirsiniz

Diyanet ve tek tip hac kıyafeti “Diyanet tek tip hac kıyafetini savundu: Hacılarımız yaşlı, kaybolunca çabuk bulmak için... Hac sebebiyle, dünyanın değişik ülkelerinden 3 milyona yakın insan her yıl Mekke’de bir araya geliyor. Hacılar, ülkelerine has rengarenk elbiselerle kutsal görevi yerine getirirken, Türkiye’den gidenler tek tip elbiseleriyle dikkat çekiyor. Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu, uygulamayı savunurken, aynı renkteki elbisenin hacılara kalabalıkta güven hissi verdiğini söyledi. Bardakoğlu’na göre yaş ortalaması yüksek olan Türk hacıları kaybolduğunda, elbiseler sayesinde daha kolay bulunabiliyor.   “Elbette önemli olan hac ibadetini rahat bir şekilde eda edebilmektir. Bunu sağlamada yardımcı olacak unsurlardan biri de giyilen elbisenin niteliğidir. Ayrıca yaşadığı coğrafyadan ayrılarak, başka bir diyara gelen insanlarımızın tek tip kıyafet sayesinde yabancılık ve yalnızlık kompleksine düşmeleri önlenmektedir. Kendi kıyafeti ile aynı giysiyi taşıyan, diğer Türk vatandaşını gördüğü anda, güven hissi uyanmakta, bu da rahatlatıcı bir rol oynamaktadır. Başkanlığımız öteden beri bu konuda örnek ve öncü olmuş, diğer İslâm ülkelerinden de takdir ve beğeni görmüştür.”

KADINLAR VE  HAC İLE İLGİLİ SORULAR * CEVAPLAR

 Sual: Mahremi olmayan kadinlarin, Safii mezhebini taklit ederek hacca gitmeleri caiz midir?

CEVAP

Hanefi mezhebinde, kadının mahremsiz sefere çıkması, hacca gitmesi haramdır. Şafii mezhebinde, kadının mahremi olmadan, emin kadınlarla birlikte hacca gitmesi caizdir. Hanefi kadın, Şafii’yi taklit ederek, böyle hacca gidemez. Çünkü mezhep taklidi, ancak emrolunan bir is yapılırken, meşakkat, sıkıntı olduğu zaman, bu sıkıntıdan kurtulmak içindir. Mahrem bir erkeği bulunmayan kadının hacca gitmesi emrolunmadi ki, Şafii’yi taklit etmek lazım olsun. Yani mahremi olmayan kadına hac farz olmaz. Hadis-i şerifte buyruldu ki:

(Kadın, yanında bir mahremi olmadan hacca gidemez.) [Bezzar]

 Kadın mahremi ile hacca giderken yolda, mahremi ölse, zaruret olduğu için Şafii mezhebini taklit eder. Yani mahreminin ölmesi, Şafii mezhebini taklit etmesi için özür olur. Hacca giden Şafii bir erkeğin, hanımına veya yabancı kadınlara, Şafii bir kadının da kocasına veya yabancı erkeklere dokunmaması çok zordur. Dokununca da abdesti bozulur. Sık sık abdest almak da zor veya imkansız olur. İşte bu sıkıntıdan kurtulmak için Şafiilerin, Hanefi’yi taklit etmeleri, caiz ve lazım olur.

  Sual: Bazıları, 3 kadının bir arada hacca gidebileceğini söylüyorlar. Dinimizde böyle bir şey var midir?

CEVAP

Dinimizde böyle bir şey yoktur. (Üç kadın hacca gider) demek dinimize aykırıdır. Kadınlar ne kadar çok olursa olsun, Hanefi’de mahremsiz hacca gidemez.

  Sual: Bir kadın, eniştesi veya kayınbiraderi ile, uzun yola çıkabilir mi ve hacca gidebilir mi?

CEVAP

Enişte ve kayınbirader, mahrem akraba olmadığı için bunlarla yalnız kalmak günah olduğu gibi uzun yola gitmek de caiz değildir. Hadis-i şeriflerde buyruldu ki:

(Allah’a ve Ahirete inanan bir kadının, yanında babası veya oğlu veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi olmadan üç günlük ve daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.) [Buhari]

 (Kocası veya mahremi olmayan Müslüman bir kadının hacca gitmesi helal olmaz.) [Taberani]

Ancak bir zaruret veya ihtiyaç olunca, mesela mahrem kimse bulamayıp sefere de çıkmak lazım olunca, yanında mahrem erkekleri bulunan saliha hanımlarla beraber gitmek caiz olur. Fasik akraba yerine, salih olan yabancılar tercih edilir. Salih kimse, insanin düşmanı bile olsa, haram islemekten korktuğu için malımıza, canımıza, ırzımıza zarar vermez. Seferde olan bir hanim ise, yanında mahrem akrabası olmasa da, beyinin ikamet ettiği yere gelebilir.

Sual: Geçen sene bazı şirketler, kadınlar beraber olunca fizana da gidebilirler diyerek bizi hacca götürdüler. Uygun oldu mu?

CEVAP

Hayır. Peygamber efendimiz gidemez buyuruyor. Yanlis yapmışsınız, tövbe etmeniz gerekir.

 Sual: Kadın Almanya’dan Türkiye’ye yalnız gidebiliyor da hacca niye gidemesin?

CEVAP

Bir kadın, zaruretsiz 104 kilometreden uzağa gidemez. Giden varsa günah isliyor demektir. Fakat götürecek kimsesi yoksa veya gidecek durumda değilse, salih bir kimse ile memleketine gidebilir, fakat hacca, umreye gidemez.

 Sual: Dul bir kadının hacca gidebilmesi için bir erkekle nikahlanması dinimizde var mıdır?

CEVAP

Öyle bir şey yok. Hacca gidebilmek için birisi ile evlenmek gerekmez. Ama illa gideceğim derse, dul bayan, boşanma hakki kendi elinde olmak üzere nikâh yapabilir, muvakkat nikâh değil. Normal nikâh yapabilir. Gelince kocasını boşayabilir. Boşamak üzere nikâh olmaz. Normal nikâh yapılır, hacdan gelince boşanır veya boşanmaz onun bileceği is.

Sual: Annem, hacca gidince, kalabalıktan dolayı, haram islememek için tavaf yapamazsa, orada beni vekil edebilir mi?

CEVAP

Vekil edemez. Haram isleyerek de tavaf yapmaz. Bir yolunu bulmalıdır. Bulamazsa ben hac etmeden ölürsem yerime vekil gönderin diye vasiyet eder.

 Sual: Yaslı kadın, yaşlı ve salih erkekle umreye de gidebilir mi?

CEVAP

Sefere gider, umreye gidemez.

 Sual: Hacda haram islemeden haccedemeyen kadın, ne yapar?

CEVAP

Haram islemeden hac yapmaya çalışır. Haram islemeden hac yapamazsa, vasiyet etmelidir. Söyle vasiyet yapabilir:

(Ölene kadar hacca gidemezsem, yerime vekil gönderin.) [Ukud-üd-dürriyye]

 Sual: Hanimin nisabın üstünde bileziği var. Hacca gitmesi farz mıdır?

CEVAP

Parası olmak kâfi değildir. Hacca götürüp getirecek mahreminin bulunması da şarttır.

 Sual: Kadınlar ihrama girdikleri elbiseyi, ihramdan çıkıncaya kadar çıkarmamaları mi gerekiyor, mesela otelde iken basları açık durabilirler mi?

CEVAP

Durabilirler.

  Sual: Muayyen hâli yüzünden ziyaret tavafını yapamayan kadın ne yapar?

CEVAP

Temizlendikten sonra yapar.

 Sual: Hayzlı veya nifaslı kadın tavafı, sa’yi temizlenince, ömrünün sonuna kadar senenin herhangi bir ayinda yapabilir mi?

CEVAP

Evet. Fakat geciktirmemelidir.

 Sual: Hac yolcuğunda, kadınların erkeklerin yanında abdest almaları uygun mudur?

CEVAP

Harama önem vermemek çok tehlikelidir. Başkasının yanında, avret yerini açmadan su ile istinca yapamayan kimse, pislik fazla olsa bile, su ile istincadan vaz geçer. Avret yerini açmaz. Namazı öyle kılar. Açarsa, haram işlediği için fasık olur.

Tenha bir yer bulununca su ile istinca yapar ve namazını iade eder. Gusledecek kimse de tenha yer bulamazsa, teyemmüm eder. Çünkü bir emri yapmak, bir haram islemesine sebep olursa, haram islememek için, o emir terk edilir, yapılmaz. (R.Muhtar)

 Sual: Dul bir kadının mahremleri yoksa hacca mahremsiz gidebilir deniyor. Bir de hacda tavaf ederken kalabalıktan sıkışma oluyor, kadın erkek birbirine dokunsa da, zaruret olduğu için haram olmaz deniyor. Ayrıca hacda kadın yabancı erkeklerin yanında kollarını açarak abdest alabilir, necaset varsa temizleyebilir, hacda günah olmaz diyorlar. Bunlar doğru mudur?

CEVAP

Hiç birisi doğru değildir. Çünkü haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir. Hadis-i şerifte, (Ufacık bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların ibadetleri toplamından daha iyidir) buyruldu. Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Haram isleyerek farz yapılmaz. Farz ile haram bir araya gelince, yani farzı islerken haram islemek mecburiyeti olunca, haram islememek için farz tehir edilir.

 Sual: Bayan bir yazar, (Mahrem erkek akrabası olmadan kadın niye hacca gidemez ki? Âdetli iken niçin harem-i şerife giremez ve tavaf edemez ki? Mazeretli kadının Kâbe’yi tavaf edemeyeceği söyleniyor. Tanrı tavaf hakkini yalnız erkeğe verecek kadar adaletsiz midir? Diyelim ki kadın, hac esnasında regl oldu, ertesi sene gidince yine regl oldu. Ne olacak) diyor. (Dinin emrini bildirenlerin hepsinin psikologa ihtiyacı var) diyor. Buna nasıl cevap vermeli?

CEVAP

Önce günlük islerden örnek verelim:

Türkiye’de oy kullanma yaşı 18’dir. Milletvekili seçilme yaşı 30’dur. Simdi 17 yaşındaki bir gencin, (18 yaşındaki gençler, oy kullanıyorlar da, ben niçin oy kullanamıyorum. Bu ne adaletsizlik) demeye hakki var mıdır? Yirmi yaşındaki bir gencin de, (otuz yaşındakiler milletvekili adayı olurken, ben niye olamıyorum) demesi acaba normal midir? Bir avukatın, (Bana niçin doktorluk yaptırmıyorlar) demesi, bir doktorun da, (Bana niçin avukatlık yaptırmıyorlar. Böyle adalet olmaz) demesi normal midir? Asil böyle diyenler psikologluk değil midir? Birçok ülke, pasaportu olmayan kimseyi, geri çeviriyor, ülkesine koymuyor. Pasaportsuz birinin, (Herkes gidiyor, beni niye koymuyorlar? Bu ne adaletsizlik) demesi elbette yanlıştır.

Dinin sahibi de Allah’tır. Kuralları koyan O’dur. Kur’an-ı Kerimi gönderen O’dur. Kur’an-ı kerimi hadis-i şerifleriyle açıklayan Onun Peygamberidir.

En büyük Peygamberi Muhammed Aleyhisselam buyuruyor ki:

(Allahü teâlâya ve ahiret gününe inanan bir kadının, yanında babası veya oğlu veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi olmadan üç günlük ve daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.)

[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Buhari hazretleri bildirmektedir.]

(Kocası veya mahremi olmayan Müslüman bir kadının, hacca gitmesi helal olmaz.)

[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Taberani hazretleri bildirmektedir.]

 (Kadın, yanında bir mahremi [nikâh düşmeyen erkek akrabası] olmadan hacca gidemez.)

[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Bezzar hazretleri bildirmektedir.]

Bayan yazar bunları bilmeyebilir. Bilmediği de meydandadır. Bilmediği konuları ele alıp da, bilenlerin yanında gülünç duruma düşmesi akil kâri midir? Regl olan bir kadının namaz kılmaması, oruç tutmaması ve tavaf yapmaması herhangi bir insanın düşüncesi değildir. Kadının muayyen özürlü iken Harem-i şerife girememesi de, su veya bu yazarın fikri değildir. Bunlar Allah’ın bildirdiği hükümdür. Bunları kimse değiştiremez. Pasaportsuz yabancı bir ülkeye gidilemediği gibi, temiz, abdestli olmayan da Harem-i şerife giremez.

 Bu konuda Allah’in sevgili Peygamberi buyuruyor ki:

(Hayzlı [regl, âdetli olan] kadın namaz kılamaz.)

[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Ebu Davud hazretleri bildirmektedir.]

 (Kâbe’yi tavaf etmek, namaz kılmak gibidir. Namaz kılarken abdestli olmak gerektiği gibi, Kâbe’yi tavaf ederken de abdestli olmak gerekir.)

[Bu hadis-i serifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Tirmizi hazretleri bildirmektedir.]

 (Cünüp ile hayzlı veya nifaslı kadına mescide, camiye, harem-i şerife girmek helal olmaz.)

[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-i Muhammed ibni Mace hazretleri bildirmektedir.]

 Kadın, tavaf ederken regl olursa, en fazla on gün bekler. Temizlenince tavaf eder. Ertesi sene gelmesine gerek yoktur. Telbiye sırasında sesini yükseltmemesi de yine dinimizin emridir.



erolkarasitelerinin HAC VE UMRE YOLUNDA OLANLARA hediyesidir

wordpress stats

İLETİŞİM
erolkara@msn.com